Webové stránky jsou hlavním zdrojem informací dnešní generace. Firmy jimi lákají svoje potencionální zákazníky a zákazníci si tak můžou nezávazně prohlédnout jejich služby. Správná volba grafického designu může potencionálního zákazníka přilákat, nebo naopak odradit. Je proto důležité vytvořit stránky po obsahové i grafické stránce adekvátní k oblasti podnikání firmy. V následujícím článku se dozvíme zásady, jak správně nakládat s tvorbou webu. Budeme brát v potaz z velké části hlavně grafický design, ale zabrousíme i do obsahové části. Popsané informace nebudou rozebírány příliš do hloubky, aby byli snadno pochopitelné i pro “lajky“ v tomto oboru a aby nastínili danou problematiku. Berte proto těchto 6 rad, jak na správný design www stránek jen jako základ pro Vaší budoucí tvorbu.
1. Stručnost
Hned na úvodu musí člověk vědět o čem stránky jsou, co chtějí sdělit a co nabízejí. Pakliže zaujmout, návštěvník si přečte více, pakliže ne, aspoň vytvořila stránka podvědomí o dané věci.
2. Barvy
Při tvorbě designu bychom si měli ujasnit, jestli se pro náš web hodí barvy studené nebo teplé. Pakliže budeme prodávat zahradní techniku, jistě nezvolíme růžový design stránek. Barvy jsou to první, čeho si potencionální zákazník na stránkách všimne, proto se nad jejich kombinací musíme zamyslet. Vhodná je také kombinace více barev, které jsou k sobě kontrastní. Můžeme tak efektivně zvýraznit důležitou informaci v textu.
Při výběru je důležité vybrat barvy, které nejsou tzv. “nebezpečné“. Jedná se o barvy, které se můžou potencionálně zobrazovat špatně na starších monitorech, nebo monitorech s nízkým rozlišením. Zobrazovací zařízení se pak bude snažit “trefit“ nejbližší podobnou barvu, což nemusí skončit dobře. Často se s tímto můžeme setkat při načítání různých odstínů šedi atd.
3. Kontrast
Na www stránkách jsou vždy určité informace, které se snaží firma vyzdvihnout. Může toho docílit také tak, že změní barvu či pozadí informace, kterou chce zvýraznit. Jedná se tedy o správné využití kontrastu.
4. Styl písma
Styl písma vytváří atmosféru stránek. Písmo odlišujeme patkové a bezpatkové. Bezpatkové písmo působí více svěže, snáze se čte a stránky pak mají jednoduchý nádech. Oproti tomu patkové písmo se hodí spíše k vážnějším tématům. Specialitkou jsou pak písma, která jsou více grafická. Například písmo s “kudrlinkami“ vám krásně navodí romantické stránky.
5. Seskupení elementů
I seskupování prvků má svoje pravidla. Například do záhlaví umístíme logo firmy, aby zákazník věděl, že je na správných stránkách. Hned v úvodu by měla být lišta se záložkami typu: Produkty, O nás a Kontakt pro snadnější zorientování na stránkách. Dále je vhodné do úvodu umístit obrázkové ukázky produktů, aby firma nalákala zákazníka ke koupi produktů. Na konec stránky je vhodné umístit kontaktní údaje za firmu atd.
6. Trendy
V posledních letech má stále více webových stránek ve svém úvodu velkou fotografii, která zabírá celou stránku. Přes tuto fotografii je samozřejmě vyobrazen text. Stránky takto působí velice moderně.
Dalším trendem je tvoření co nejvíce jednoduchých stránek. Tyto stránky mají typicky pouze jednu stránku s veškerým obsahem. Tento trend se vyvinul hlavně díky využívání mobilních telefonů, uživatelé se tak nemusí přepínat na jiné záložky a ovládání je tak snazší.